I dette blogginnlegget skal jeg skrive en “How to-” artikkel om Google Ads. Å ta i bruk dette kan være lønnsomt for bedriften din. Mennesker bruker Google flere ganger om dagen globalt. Hvert søk gir deg muligheter til å få frem merkevaren din, øke potensielle kunder og salg. Google Ads er en annonsering-plattform som tilbys av Google, den lar deg annonsere og markedsføre produkter og tjenester når brukere søker etter relevante søkeord. Google Ads fungerer slik; Når brukere søker etter noe, får de resultater, og disse resultatene kan inkludere en betalt annonse som er målrettet mot det søkeordet.
På bilde under kan du se at jeg søkte på “Duft”, og de betalte annonsene dukker øverst under “Annonser – Kjøp Duft*.
Det er positivt for annonsøren fordi det første en kunde ser når de søker overbeviser kunden til å klikke seg inn raskt. Dette kan gi stor trafikk for søk. Å kjøpe annonsering på Google sikrer ikke nødvendigvis topplasseringen. Du kan ha mange andre markedsførere som konkurrerer om det samme søkeordet gjennom Google Ads.
Først anbefaler jeg at du lærer deg noen grunnleggende begreper før du organiserer en konto;
- Nøkkelord: Dette er ordene eller setninger folk søker i Google, som utløser at annonsen din vises.
- Bud: Dette er det maksimale beløpet du er villig til å betale når noen klikker på din annonse. Du betaler Google Ads når noen klikker på den, ikke for at annonsen vises.
- Kvalitetspoeng: Beregningene her forteller deg hvor relevant søkeordene dine er for din annonse- og nettstedet ditt. Gode kvalitetspoeng kan redusere det du betaler i bud og forbedre rangeringen av annonsene i søkeresultatene
- Annonserangering: Denne beregningen brukes til å bestemme hvor annonsen vil vises, i forhold til andre, når den er utløst på Google. Rangeringen bestemmes ved hjelp av budet ditt, kvalitetspoeng og andre faktorer.
- Konvertering: Dette finner sted når noen har trykket på din annonse og senere utført en handling som å kjøpe noe, registrere seg eller kontakte deg.
Slik fungerer Google Ads
Den opererer under en betal-per-klikk-modell og betyr at markedsførere målretter et spesifikt søkeord på Google og legger inn bud på søkeordet. Man konkurrerer med andre markedsførere som også ønsker det søkeordet. Budene du gir kan maksimeres til det du er villig til å betale, og du får den hvis du betaler mest.
Som markedsfører har du 3 alternativer for å legge bud.
- Kostnad per klikk (CPC) : Dette er det faktiske beløpet du betaler når noen klikker på din annonse.
- Kostnad per mill (CPM) : Hvor mye du vil betale per 1000 annonsevisninger.
- Kostnad per engasjement (CPE) : Hvor mye du betaler når en bruker utfører en spesifikk handling inne på nettstedet ditt gjennom annonsen.
Ulike type kampanje
- Søkekampanje & Shopping kampanje
Denne lar deg markedsføre produktene dine på en visuell måte. Den vises som bilder på søkeresultatsiden.
Om du trykker på Google Shopping vil du få opp fler. Den kan fange kvalifiserte potensielle kunder ved å vise frem produktet ditt direkte til kunden.
- Displaykampanje
Denne kampanjen utnytter Googles nettstedpartnere for å vise frem din annonse på forskjellige nettsteder. Det er små “bokser” som fyller inn nettstedet, enten kommer de i horisontal eller vertikal form. Slik kryptoplatformen “Firi” blir markedsført på Vg.no.
- Videokampanje
Dette er annonser som vises på You-tube videoer, noen kan hoppes over og andre ikke. Slik Meny markedsfører reklamevideoen sin på forsiden til Youtube.
- App kampanje
Denne kampanjen tilbyr annonser for apper, tekster eller bilder akkurat som annonser i Video-kampanjen blir istedenfor plassert inn i forskjellige apper.
Hvordan annonsere med Google Ads på Google
Før du setter i gang lag deg gode, veldefinerte mål, det kan ha stor betydning for om du faktisk en maskin for å generere potensielle salg med Google Ads-kampanjen din, eller ender opp med å kaste bort både tid og penger.
- Gå til https://ads.google.com
- Trykk “Start nå” og velg deretter “Ny Google Ads Konto”
- Følg Stegene og kom i gang
Videre vil du bli bedt om oppgi bedriftens navn, og på det neste steget vil du kunne legge til nettadressen til bedriften din. Altså der brukere havner når de har klikket på annonsen din. Det neste steget vil kreve litt informasjon om bedriften din for å bli kjent med hva du tilbyr. Du vil da få kunne designe selve annonsen, som på bildet under.
På neste side, som du ser på bildet under, kan du velge søkeord temaene som samsvarer med annonsen og merkevaren din. Etter du har valgt søkeordene, klikker du på Neste.
På neste side vil du kunne velge hvor du vil målrette annonsen din. Det kan enten være i nærheten av en bestemt adresse, for eksempel bare Oslo området, eller bredere regioner, byer eller land. Slik vist på bildet under, velger du geografisk hvor du vil målrette deg og klikker videre på Neste.
Neste steg ber deg om å fastsette et budsjett du kan oppnå de ønskede resultatene med, du velger selv det som passer best for deg og din bedrift.
Til slutt ser du over om informasjonen stemmer med den kampanjen du har valgt og trykker videre til betalingsopplysninger og trykker “Send”.
Gratulerer! Nå har du fullført og satt opp din egen Google Ads kampanje!
Når du tar i bruk Google Ads, handler det om å være relevant, relevant for kunders søk. Dette er fordi Google vil at brukere skal bli tiltrukket til akkurat din annonse, og alle parter skal tjene på det. Når du skriver en annonsetekst er det derfor viktig at du kjenner til publikummet ditt. Når du kjenner målgruppen din vil du kunne lage innhold som får dem til å klikke på annonsen din raskt uten å tenke to ganger.

Kilder;
https://ads.google.com/home/resources/how-to-setup-googleads-a-checklist/