Google Analytics og hvordan man bruker verktøyet; for beginners 
Google Analytics og hvordan man bruker verktøyet; for beginners 

Google Analytics og hvordan man bruker verktøyet; for beginners 

Nå er vi i gang med Del 4 og foreleser Marius Vetaas Thomassen har tatt over. Semesteret har hittil vært både gøy og spennende og vi nærmer oss slutten av valgemnet Digital Markedsføring. Fremover vil jeg publisere blogginnlegg med faglig innhold akkurat som før. I dette blogginnlegget skal jeg skrive en “How to”-artikkel om hvordan man kan ta i bruk Google Analytics. 

Å drive en bedrift uten nettsted i dag er som å klatre i Mount Everest med flipflops, og å  drive en nettside uten å følge statistikken er like nyttig som å kjøre et fly uten en radar, du vet ikke hvor du er på vei og det vil sannsynligvis gå galt. Å bygge et nettsted uten data er vanskelig, heldigvis hjelper google analytics deg å styre bedriften i riktig retning og er gratis! Verktøyet avslører hvem som besøker nettstedet ditt, hvordan de finner seg frem og hva som blir gjort. I etterkant kan disse dataene brukes til å sette sammen puslebiter til hvordan å utvikle og forbedre nettstedet ditt. 

Hva er Google Analytics  

Google Analytics er en dataanalyseverktøy lagd av Google som gir deg muligheten til å spore og måle bruker trafikk og atferd på nettstedet ditt gratis. Den ser slik ut som på bildet under. 

Man oppretter nettsider for å informere potensielle kunder om produkter eller tjenester og gjøre den attraktiv for å skape lojale kunder. Hvis man vil gjøre dette effektivt er det en fordel å ha oversikt over hvor besøkende på nettsiden er fra, hva som interesserte de mest og hvordan de trykket seg frem til et kjøp. Med Google Analytics 4 kan du bygge en digital markedsstrategi og analysere din egen data. Dette er til fordel for å tiltrekke flere og tjene mer penger. 

Å tydelig overvåke og vurdere hva som fungerer og hva som ikke fungerer, åpner dører til å ta informerte beslutninger. Hvis man kan se hvilke bevegelser som gir gode, og dårlige resultater, kan man jobbe mer effektivt uten å kaste bort ressurser og tid. Det har man ikke tid til å kaste bort unødvendig. Google Analytics lar deg “store” all dataene dine på ett sted, noe som gjør det enklere å sammenligne de forskjellige plattformene og kanalene. 

Det er alltid positivt når noen besøker nettstedet ditt. Med Google Analytics kan du sette opp mål som spores når en bruker fullfører en bestemt handling på nettstedet. Med den dataen kan du forbedre innsatsen din eller gjøre en endring som vil gi deg de resultatene du ønsker. 

Hvert nettsted er en selvfølge å være mobilvennlig i året 2022. Hvis den ikke er responsivt på alle skjermstørrelser, vil det være et “problem”. Mange bruker nettet på sine mobile enheter, som smarttelefoner, bærbar datatmaskiner eller nettbrett. Nettstedet ditt må derfor være mobilvennlig hvis du ønsker å inkludere de i “søkemotor-rangering for relevante søkeresultater”. Google Analytics lar deg spore og overvåke hvilke av disse digitale enheter som brukes når folk besøker nettstedet. 

Hvordan sette det opp 

Google Analytics kan selvfølgelig ikke samle inn data uten å være installert. Ved å følge stegene under får du til det. 

  1. Gå til marketingplatform.google.com
  2. Hold pekeren over “For small businesses” og Trykk på “Analytics”
  3. Trykk “Start på Free”
  4. Så logger du deg inn med en Google Konto eller oppretter en selv
  5. Trykk på “Konfigurer helt gratis”
  6. Skriv inn kontodetaljer
  7. Trykk “Neste”
  8. Skriv inn selskapets navn og sjekk at valutaen og tidssone er riktig 
  9. Trykk på “Neste”
  10.  Velg bransjekatogeri som passer best, bedriftsstørrelse og hvordan du har tenkt til å bruke Google Analytics.
  11. Trykk “Opprett”
  12.  Velg Norge og krysse av “godta” i boksene
  13. Trykk “Godta”

Hvordan opprette område

Når du er inne i Google Analytics er det neste steget å opprette et område. Et område definerer Google som det som omfatter Google Analytics og -rapportene om nettstedet ditt. Man kan opprette et Google Analytics 4-område, et Universal Analytics-område eller begge deler. Jeg vil ved stegene under vise deg hvordan man oppretter et “Universal Analytics Område” 

  1. Trykk på “Opprett område” 
  2. Skriv område navn, tidssone og valuta
  3. Trykk på “Vis avanserte alternativer”
  4. Til høyre huker du av på “Opprett et Universal Analytics område”
  5. Skriv inn nettsted-adresse
  6. Trykk “Neste”
  7. Før inn Bedriftsinformasjon
  8. Trykk “Opprett”

Gratulerer! Nå har du fullført og satt opp Google Analytics 

Illustrasjonsvideo

I videoen under viser jeg hele prosessen.

Poenget med Google Analytics er at når du måler og analyserer resultatene dine. tar du markedsføringstiltak. Det vil kunne hjelpe deg å forbedre nettstedet ditt. Hvis du er en liten- eller stor bedriftseier som ønsker å utvide virksomhetene og sikte høyt, anbefaler jeg at du tar deg dit og investerer det i å lære mer om hvordan Google Analytics kan hjelpe deg. 

Hvis du ikke er veldig teknisk-kunnskapsrik, kan det være demotiverende å høre at andre har gode programvareverktøy for sine virksomheter. Google Analytics er veldig intuitivt for nybegynner-nettstedeiere med grunnleggende ferdigheter å utforske. 

Lykke til videre!

Kilder,

https://support.google.com/analytics/answer/9355666?hl=no

https://support.google.com/analytics/answer/7372977?hl=no

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *