I dette blogginnlegget skal jeg presentere min vurdering av nettbutikken til Blivakker.no. Jeg skal ta i bruk 10 vurderingskriterier presentert av foreleser Karl Phillip, kriteriene er satt sammen av INEVO og gir deg en presis gjennomgang å se om nettbutikken er bra eller dårlig.
Blivakker er Norges største digitale skjønnhetsbutikk med over 1 million registrerte kunder og ble etablert av Einar Brandsdal i året 2007. Verdiene deres er “engasjement, kremmerånd, redelighet og nytenking”. Butikken har søsterbutikker i Danmark, Finland, Østerikke, Polen, Tyskland, Sverige og Kristiansand og består av motiverte kundebehandlere som tilbyr en god kjøpsopplevelse med et bredt utvalgt produkter til rimelige priser.
1. Førsteinntrykk
Man danner raskt et inntrykk av en person når man møtes for første gang, det samme gjelder når du trykker deg inn på en nettside for første gang. Er førsteinntrykket dårlig kan det påvirke både tilliten og kjøpsopplevelsen til kunden, i motsetning til et godt førsteinntrykk som vil øke sjansen for at kunden bruker god tid på å se gjennom produkter, kanskje gjennomføre et kjøp og til og med komme tilbake for å legge igjen reviews.
Det er 3 spørsmål som avgjør om førsteinntrykket er bra eller dårlig, og det er ved å svare på dem ila. de første 5 sekundene du trykket deg inn på siden.
- Har jeg kommet til riktig sted?
- Hva er det jeg kan gjøre her?
- Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Forsiden til nettbutikken er rosa og hvit. Den er både enkel å lese og oversiktlig både med informasjon og bilder. På bildet over kan du se at nettbutikken presenterer de ulike kategoriene av produkter de tilbyr øverst, noe av det første du ser og gjør at du med en gang får input i hva Blivakker tilbyr. Hvis man f.eks er på utkikk etter Dufter, leser man allerede at de har det på toppen av nettsiden og kan effektivt trykke seg videre med en gang. Man er ikke i tvil om hvor man har kommet, du vet hva man kan gjøre her, og inntrykket er positivt. Videre nedover får du ikke bare anbefalte produkter, men også presentert ulike kjente skjønnhetsmerker, at de har fri frakt , raskt levering med 1-3 virkedager og kostnadsfri betalingsutsettelse. Dette skaper tillit, gjør deg kjent med tjenestene deres og gir deg en god grunn til å fortsette å utforske nettsiden.
2. Synlighet
Denne kriterien definerer om nettbutikken er lett å finne, hvis den ikke er det kan det minske antall besøkende og kjøper tallet. Search Engine Marketing (SEM) og Search Engine Optimizing (SEO) spiller en rolle for synligheten. Dukker ikke nettsiden opp på Google, er det fordi prioriteringen deres tar hensyn til innhold, tekniske ferdigheter og lenker når den rangerer nettsider. Noe å ta hensyn til.

Når jeg søker på f.eks Sminke, dukker Blivakker opp som 5. anbefalte nettside nedover listen. De 4 øverste er merket med Annonse, som betyr de har betalt plassering med bruk av Adwords. Når jeg søker på “Parfyme”, dukker blivakker opp helt øverst. Slik som på bildene under er det tydelig at Blivakker dukker opp øverst på Google Søk, og med Google Shopping har ekstra synlighet.
3. Brukervennlighet
En nettbutikk som er lite brukervennlig vil sannsynligvis miste kundene tidlig i kjøpsprosessen. Det kan være at de ikke finner frem eller at nettsiden rett og slett ikke er intuitivt satt opp. Vi lever i en tid der netthandel eksploderer, det er derfor viktig at nettbutikker er tilpasset alle type enheter.
Jeg synes Blivakker har gode løsninger til kunder som ikke er kjent med nettsiden. Man kan enkelt navigere seg frem der man ønsker, med gode søkefunksjoner. Nettsiden er også attraktivt på mobil med en oversiktlig hovedside og bilder tilpasset den. Du kan selv se at den er mobilvennlig i videoen under.
4. Kjøpsprosessen
For at det realiseres kjøp på nettsiden er det først og fremst viktig at det kan gjennomføres enkelt, og at det skjer effektivt. Det er viktig at kunden har en oversikt over hvilke betalingsløsninger du bruker, dette bygger trygghet. I denne prosessen er det også en fordel å få frem annen relevant informasjon som leveringstid og andre leverings/betalingsalternativer. “Jo færre felter man må fylle ut, jo bedre” (Ødegård, 2020)
Når du er inne i Handlekurven din hos Blivakker.no får du allerede legge inn en rabattkode om du har en, før du går til kassen. Noe som gjør at du allerede blir trukket rabatten og det er enklere å vite hvor mye du handler for og eventuelt handle mer uten å gå hele veien tilbake fra “kassen”.

Under handlekurven er det en slags “annonse” som vist på bildet under, om noe frister og du velger å klikke på det opplever du at det bare er et bilde. Under der igjen er det “Special Deals” med 7 forskjellige produkter rekkevis nedover, det synes jeg blir litt for mange til at jeg tar meg tid til å gjøre research på de før jeg bestemmer meg for å legge de til.
Rett under funksjonen der du trykker deg videre til kassen, kan du lese at de tilbyr betalingsløsningen Klarna, noe som jeg syntes er viktig å vite før jeg bruker tid videre på nettsiden og oopdager etter f.eks en time at de ikke har løsningen og brukt unødvedndig tid..

Videre til kassen får du som vist på bilde under, to felt, en til din epostadresse og det andre andre postnummer. Med denne funksjonen kan Blivakker autofylle det neste steget for deg dersom du har handlet og oppgitt eposten din tidligere., Det neste steget er å fylle inn personopplysninger som trengs til å levere/kontakte kunden. Så har du informasjon igjen som er relevant for hva slags levering du ønsker, og etter det hvordan du ønsker å betale. Prosessen er oversiktlig og enkel og jeg føler meg trygg gjennom alle stegene.

5. Teknologi og Hastighet
Det er vanlig at kunder forlater nettsider hvis de opplever at den er treg, Hastighet og Teknologi spiller derfor en viktig rolle. Google har et verktøy for å teste hvor fort siden laster og rangerer hastigheten på en skala med hvilke forbedringer som trengs. Det er viktig å ta i betraktning at algoritmene til nettsider endres kontinuerlig og resultatet kan variere fra dag til dag.
Jeg har brukt verktøyet Google Page Speed med link til resultatet under ;
https://pagespeed.web.dev/report?url=https%3A%2F%2Fwww.blivakker.no%2F&form_factor=desktop
Nettsiden fikk et resultat på 94%, og kan si meg enig etter min opplevelse av å klikke meg rundt på nettsiden.
9. Kundetilfredshet
Om man ikke får noe form for tilbakemelding vil det ikke være noe mulighet for forbedring, og jo færre reviews på produkter, vanskeligere vil det bli å overbevise kunden til å foreta kjøpet. Dette er nyttig informasjon både for bedriften og kunder. Lignende nettsider som Trust Pilot deler interne vurderinger av nettsider, det viser Blivakker på nettsiden deres slik som du ser på bildet under. I tillegg til dette er sosiale medier sentral for deling av personlige kjøpsopplevelser, enten om det er gjennom tiktok videoer, eller youtube “hauls” , blir man fort påvirket.

Utifra vurderingene på Trustpilot merker de Blivakker.no som en “Bekreftet Virksomhet” og vurderingene til sammen ligger på 4,8/5 med 5 stjerner.
Nettsiden lar kundene legge igjen omtaler. Man kan gi 5 stjerner eller mindre, om det er en bekreftet kjøp, hvilke “type/farge” produkt omtales og man kan filtrere omtalene fra Nyeste, Mest nyttig, Høyeste karakter og Laveste karakter. Jeg selv leser gjennom en del reviews før jeg tar en kjøpsbeslutning, og syntes det meg en trygghet for om jeg ønsker å investere i et produkt eller ikke.

7. Trygghet
Trygghet skaper en positiv opplevelse i alle settinger. Det spiller også en viktig rolle på netthandel. Ordningene rundt f.eks sporing, returnering, fri frakt og kontaktinformasjon bør være løfter som holdes og lett lett tilgjengelig for kunden slik at de ikke må tenke to ganger eller oppleve dårlig service.
Blivakker har sertifiseringer som Trygg-handel, Årets butikk og Miljøtårn, det gir kunder en trygghetsfølelse. Du finner det nederst på nettsiden slik vist på bildet under, sosiale mediene deres og andre informasjon tilgjengelig å ta en titt på for å bli bedre kjent med virksomheten. Nettbutikken tydeliggjør kontaktinformasjonen på “kontakt oss” siden deres, det samme når du klikker deg inn på “Retur/Angre kjøp”. En chatbot er også tilgjengelig for å hjelpe til nederst på høyre side til alle tider.

8. Kundekommunikasjon
Å holde gode dialoger med kunder er viktig for å suksessen. Det vil si på både epost, telefon og sosiale medier. Det er viktig å ikke bruke for lang til på å svare, virke troverdig og trygg når man kommuniserer og være både aktiv og attraktiv på sosiale medier. Disse faktorene har noe å si for omdømme.
Blivakker benytter kommunikasjon gjennom mail når det gjelder å motta tilbud og nyhetsbrev. Dette kan man selv melde seg på. Instagram brukeres deres har 99.9k følgere med aktive innlegg, dette oppdaterer målgruppen kontinuerlig på nye produkter og tilbud.
9. Priser og utmerkelser
Om du har vunnet priser er det lurt å vise de frem.
Nederst på nettsiden til Blivakker kan du klikke på “Om oss” og få presentert at bedriften har vunnet Årets sørlandsbedrift og Nettfavoritt 4 år på rad.
10. Konsept
Blivakker vet hva de driver med og har nådd ut til en million registrerte kunder. Kundegruppen deres er både Menn og Kvinner, og de selger diverse kosmetikk, dufter og elektriske varer. Nettsidens farge er rosa og det kan være det henger sammen med navnet Bli.vakker, Fargen rosa er normalisert som en feminin farge, og symboliser det kvinnelige. Jeg synes fargen rosa heller med romantikk og følsomhet. Det gir en behagelig førsteinntrykk, og kan få deg til å tenke “Hm, vil jeg bli vakker” eller andre spørsmål som “Kan denne nettsiden gjøre meg vakker?” i det du registrerer nettsiden og skaper en den får deg til å føle.

Meg som kunde
Jeg har selv handlet på Blivakker og denne vurderingen gjorde meg mer kjent med butikken. Produktene deres er både billig og bra, samt. rask levering. Dette har fått meg til å handle komme tilbake og handle mer. Nettbutikken har jeg aldri opplevd som treig eller uoversiktlig. De vet hva de driver med og når ut til kundegruppen sin aktivt.
Kilder;